pondělí 1. srpna 2011

Jedna metoda zlepšování, kterou možná neznáte

Kdysi byla hodně hledaná kniha Horta a Jansy: Zahrajte si s velmistry. Podstata popularity té knihy byla v tom, že obsahovala přes 200 pozic z partií velmistrů a čtenář byl vyzván k zahrání tahu a v řešení mu napsali, jaký tah byl nejlepší a proč a pak dostal za správný tah nějaké body. Byl to takový test. Já tu knihu mám a pozice jsem podrobil důkladné analýze a v některých případech se velmistři mýlili. Ale o to nejde. Pokud jste tu knihu důkladně prostudovali a naslepo si přehráli varianty a pochopili myšlenky, bylo to velmi užitečné pro chápání šachu. Před 30 lety jsem došel asi do třetiny té knihy a unavil se.  Někam se mi ztratila a mám dnes už jen její elektronickou formu.
Nyní mám jiný nápad pro ty, co by se rádi zlepšovali. Samozřejmě to nenahradí studium koncovek, strategických a taktických motivů, studium komentovaných partií velmistrů atd. ale může to pomoci v procvičení propočtu a odhadu pozic. Princip je podobný, jako u té výšeuvedené knihy.
Existuje zajímavá stránka Chessbomb kde probíhají on-line šachové partie z aktuálních turnajů a silný šachový motor Stockfish analyzuje tahy dopředu.  (Kdo více věří analýzám motoru Houdini, má možnost na stránce WhyChess.org s luxusním designem sledovat v grafu vývoj hodnocení pozice a ve variantách se ukazují diagramy). Stačí sledovat partii, nedívat se na analýzy a navrhnout si tahy kandidáty a pokusit se je propočítat a stanovit nejlepší tah. Pak se podívat na hodnocení a varianty motoru a porovnat své hodnocení a tahy s motorem. Na 99% se můžete spolehnout, že pokud hráči tam nehrají příliš rychle, aby motor měl čas na analýzy, tak hodnocení motoru bude vždy lepší než vaše. Považuji tuto metodu za dobrý doplněk k řešení taktických úloh, neboť se více blíží reálné situaci v partii. Pak už zbývá tomu věnovat čas, ale při tom se současně pobavíte nejnovějšími šachovými událostmi a ještě se procvičíte. Motor vidí kombinace, které někdy nenapadnou ani velmistra. Občas na Chessbomb uveřejňují i komentáře ke každému tahu, v angličtině, ale to by pro mladé šachisty neměl být problém.

Improving With Live Games


What to do to improve at chess?

Žádné komentáře:

Okomentovat