Super rychlý zápas
V neděli 26.11. si naše mládež měla šanci změřit sílu s dětmi z týmu Železné hory B. Bohužel zápas připomínal spíš bleskový šach a tak za necelé dvě hodiny skončil.
První prohrála Biyu Honh, která dala soupeři zadarmo figuru. Yana byla mnohem bojovnější a hrála pomaleji. Nejprve získala figuru a pak ji zase ztratila. Nakonec vyhrála v koncovce.
zleva: Pavel Stehlík; Biyu Hong proti Jakubovi Tyčovi, Yana Hong proti Danielu Burešovi
Pan Stehlík i já jsme vcelku brzy přijali nabídku remízy.
Jako poslední dohrál Matěj Hudec, který prokázal velký talent a bojovnost, ale bohužel hrál zbrkle a rychle. Jednou získal kvalitu, poté ji ztratil. Pak získal celou věž a zase ji vesele odevzdal s pěšcem. V koncovce zapomněl na braní mimochodem a opět propásl výhru. Soupeř poté zahrál geniální tah, který Matějovi vyřadil střelce a nemohl tak zasáhnout proti pochodujícímu pěšci.
zleva: Matěj Hudec a Karel Tyč
Konečný přehled:
26.11. 2017 3. kolo krajská soutěž
Rapid Pardubice F - Železné Hory B
1. Svítil Radek 1/2 Tyč Miroslav
2. Stehlík Pavel 1/2 Polách Jakub
3. Hong Biyu 0-1 Tyč Jakub
4. Hong Yana 1-0 Bureš Daniel
5. Hudec Matěj 0-1 Tyč Karel
1. Svítil Radek 1/2 Tyč Miroslav
2. Stehlík Pavel 1/2 Polách Jakub
3. Hong Biyu 0-1 Tyč Jakub
4. Hong Yana 1-0 Bureš Daniel
5. Hudec Matěj 0-1 Tyč Karel
výsledek: 2:3
Základy taktiky a koncovek:
1) Bílý vyhraje. Na diagram máš 1 minutu. 2) Poraď bílému, na diagram máš 1 minutu.
Hudec Matěj - Tyč Karel Hudec Matěj - Tyč Karel
3) Černý zahrál 1.....a7-a5?? Jak mohl bílý vyhrát? Na diagram máš 1 minutu.
Hudec Matěj - Tyč Karel
Po 2.Sb7?? však vyhrál černý.4) Najdeš jak? Na správné řešení máš 2 minuty. Napiš k tahu další plán vedoucí k výhře černého.
Základy propočtu:
V partii Daniel Bureš - Hong Yana nevěděl soupeř, zda si v pozici číslo 5) může dovolit tah
10. d3-d4? Odpověď zdůvodněte. Máte na to 1 minutu.
5)
Bureš Daniel- Hong Yana
Řešení:
1) 1. Jxc7+ +- Franta "Vidlák"
2) 1.Vc1 +- vazba s dalším Sd7 a Sa4
3) 2.b5xa6 e.p. +- bílý zapomněl na pravidlo braní mimochodem
4) 2...Jc3! -+ vyvíjí figuru a bílý nemůže tahem Sd5 ani králem stihnout pěšce a5, který napochoduje do dámy! Volný pěšec v koncovce je poklad!
5) Pole d4 kontrolují 3 bílé figury - pěšec c3, jezdec na f3 a dáma na d1; černý však toto pole kontroluje 4 figurami - pěšcem na e5, jezdcem na c6, střelcem na c5 a dámou na f6. Proto je tah 10.d3-d4? chybou, po které bílý ztrácí materiál.
Zásada: ! Chceš-li vyhrát boj o nějaké pole, musíš na něj útočit více figurami než soupeř, jinak tento boj prohraješ!
R.Svítil
Žádné komentáře:
Okomentovat